Evaluere et nytt system

Kopier sjekklisten til ditt team

Evaluere et nytt system

Formål
  • Være samsnakket om hvilken verdi vi forventer å få ved å ta systemet i bruk slik at vi kan enklere evaluere/sannsynliggjøre denne verdien
  • Unngå å investere mye tid og penger i adopsjon av et system som ikke gir organisasjonen forventet verdi
  • Identifisere eventuelle utfordringer knyttet til å skulle bruke systemet i vår organisasjon på et tidlig stadie
  • Sikre en velegnet prosess for å evaluere et system med momentum og riktige ressurser

Estimat: 20 - 28 timer

Les mer om estimatmodellen

  Risiko
Oppgave Vektet gjennomsnitt Timer Prosent
Totalt 24t 1.93t 8%
Planlegge 10 1.33t 13%
Sett opp systemet 3 0.33t 12%
Utløs pilotprosjektet 1 0.25t 23%
Evaluere 10 1.33t 13%

1 Planlegge

1.1 Kall inn til workshop

Kall inn nøkkelpersonene som har en interesse i evaluering og eventuell adopsjon av systemet til Workshop.

Tilordne ansvaret for å sikre at Vi forstår hva slags verdi systemet har potensiale til å skape til noen med god kunnskap om systemet (f.eks. en representant fra systemleverandøren).

Varigheten på workshopen anslås til 2 timer.

1.2 Workshop

1.2.1 Vi forstår hva slags verdi systemet har potensiale til å skape

Forsikre at alle har blitt introdusert for systemet og forstår hvilken potensiell verdi dette kan skape.

1.2.2 Vi er samsnakket om hvilken verdi vi ønsker å få ut av å ta systemet i bruk

Snakk om hvilken verdi vi er opptatt av å få ved å ta systemet i bruk, og hva vi eventuelt ønsker å unngå. Tilføre notatene til Evaluere systemets evne til å produsere ønsket verdi.

1.2.3 Vi har identifisert et pilotprosjekt

Diskuter hvordan vi kan redusere risikoen knyttet til å ta systemet i bruk ved å først teste ut/sannsynliggjøre at systemet vil gi oss ønsket verdi.

Dette kan eksempelvis gjøres ved å utforme et pilotprosjekt hvor en evalueringsversjon av systemet brukes i en så representativ arbeidssituasjon som mulig.

Se på mulighetene for å nyttegjøre et allerede planlagt eller viktig initiativ som utgangspunkt for pilotprosjektet.

Vurder hvem som er egnede prosjektleder for og deltagere i pilotprosjektet og tilfør hva vi håper å lære av pilotprosjektet til Utløs pilotprosjektet.

1.3 Etterarbeid fra workshop

Dokumenter formålet med å evaluere systemet og formidle denne dokumentasjonen til relevante interessenter slik at motivasjonen bak å evaluere systemet er tydelig og det skapes rom for å dele innspill eller erfaringer fra lignende prosesser.

2 Sett opp systemet

2.1 Få tilgang til en evalueringsversjon av systemet

De fleste systemleverandører tilbyr en evalueringsversjon med begrensninger på funksjonalitet eller varighet.

Be om at systemet settes opp for din organisasjon med formålet om å evaluere systemet.

2.2 Fyll systemet med data

Konfigurere systemet og fyll det med brukere og innholdet som anses som nødvendig for å evaluere systemet.

3 Utløs pilotprosjektet

Sett i gang pilotprosjektet i henhold til organisasjonens vanlige prosess for å bestille og gjennomføre et prosjekt.

Dersom organisasjonen ikke har en etablert metodikk for å kjøre prosjekter, vurder å bruke sjekklisten for å lede et prosjekt

Dersom organisasjonen ikke har et etablert system for å kjøre prosjekter, vurder å bruke Wecomplish til å tildele arbeid og kommunisere rundt framdrift.

4 Evaluere

4.1 Kall inn til workshop

Relevante deltagere er:

  • Deltagere som bidro til å identifisere ønsket verdi i innledende workshop
  • Budsjetteier
  • Prosjektleder/nøkkelpersoner i pilotprosjekt

Varigheten på workshopen anslås til 2 timer.

4.2 Workshop

4.2.1 Dele erfaringer fra pilotprosjektet

Del formålet med pilotprosjektet.

Prosjektleder og/eller nøkkelpersoner fra pilotprosjektet deler så erfaringene fra prosjektet med gruppa. Hva fungerte? Hvilke utfordringer dukket opp?

Notater tilføres oppgaven som kommentarer.

4.2.2 Evaluere systemets evne til å produsere ønsket verdi

Ta utgangspunkt i verdien vi ønsker å oppnå ved å ta systemet i bruk og diskuter i hvilken grad vi har opplevd eller kan sannsynliggjøre denne verdien ved å ta systemet i bruk.

Notater tilføres oppgaven som en kommentar.

4.2.3 Konkludere rundt neste steg

Konkluder rundt hva som er neste steg i evalueringen av systemet.

Alternativer kan være

  • Ikke gå videre med systemet
  • Gå i dialog med leverandøren om forbedringer
  • Gjennomføre et nytt pilotprosjekt for å få mer innsikt
  • Adoptere systemet til konkret bruk for konkrete team

4.2.4 Adoptere systemet til konkret bruk for konkrete team

4.2.4.1 Hvilke team skal ta systemet i bruk og til hva?

Diskuter og bestem hvilke team som forventes å ta systemet i bruk, og til hva.

4.2.4.2 Hvem skal være systemeier?

Identifiser hvem som skal være systemeier for systemet og hva som forventes av systemeier.

Eksempler på systemeieransvar er:

  • Dokumentere bruken av systemet
  • Opprette og inndra tilganger til systemet
  • Sikre opplæring og rett bruk av systemet
  • Forsikre at personvernet ivaretas av systemet
4.2.4.3 Hvordan kan vi legge best til rette for riktig og effektiv bruk av systemet på sikt?

Adferdsendring

I hvilken grad vil det kreve en adferdsendring å ta systemet i bruk?

For å påvirke noens adferd er man avhengig av:

  • Høy motivasjon
  • At det er enkelt å gjøre
  • En oppfordring om å endre adferd

Oppfordringen om å endre adferd lykkes kun dersom motivasjonen er høy nok og/eller at det er enkelt nok å gjøre.

Hvordan kan vi best legge til rette for en ønsket adferdsendring?

Operasjonalisering

Hva trenger vi tilføre/justere for å sikre at systemet brukes riktig og effektivt på sikt?

Eksempler kan være:

  • Kultur
  • Kompetanse
  • Retningslinjer
  • Sjekklister
  • KPI-er
  • Integrasjoner

4.3 Etterarbeid fra workshop

Orientere systemeier om ansvaret for nytt system og forventninger til adopsjon og bruk.