Netmaking

Hva slags oppdrag/kunder vi foretrekker

Eirik Johansen

Eirik Johansen

Vi dokumenterer og bruker aktivt infomasjon om hva slags oppdrag/kunder vi ønsker oss.

Hvorfor vi gjør ting på denne måten

Ved å dokumentere og aktivt bruke informasjon om hva slags oppdrag/kunder vi ønsker opp oppnår vi flere fordeler:

  • Det blir tydeligere og enklere, både for de som jobber i Netmaking og de utenfor, å identifisere mer og mindre attraktive prospekter
  • Vi øker sannsynligheten for å finne og lande oppdrag og kunder vi ønsker oss, og som dermed gjør det mer motiverende å jobbe hos oss

Praktisering

Oppdraget

Omfang

  • Foretrekker: 200 - 2000 timer/år
  • Kan levere: 50 - 5000 timer/år
  • Ønsker ikke å levere: < 50 timer/år eller > 5.000 timer/år.

Type oppdrag

  • Foretrekker
    • Utvikling/forvaltning av forretningskritiske systemer (stor nytteverdi for kunden)
    • Hjelpe med å etablere velfungerende digitale team
    • Greenfield prosjekt
    • Samfunnsmessig verdi
    • Mulighet til å tallfeste konkrete forbedringer av nøkkelindikatorer (KPI-er)
    • Prosjekter som har potensiale til å bli gode referanseprosjekter
    • Gjerne avhengig av integrasjoner
  • Kan levere
    • Nettsider/CMS (informasjonstunge/funksjonsrike)
    • E-handel
    • Intranett
    • Forvaltning av legacy systemer planlagt fornyet på sikt
  • Ønsker ikke å levere
    • Utvikling/forvaltning av brosjyre/statiske nettsider (nettsider uten behov for funksjonell skreddersøm)
    • Forvaltning av legacy systemer uten overskuelige planer om fornyelse

Teknologi

Kunden

Størrelse

  • Foretrekker: 50 - 200 ansatte
  • Kan levere: 10 - 500 ansatte
  • Ønsker ikke å levere: < 10 ansatte eller > 500 ansatte

Kompetanse og profesjonalitet

  • Foretrekker
    • Teknisk kompetente
    • Praktiserer en pragmatisk, men rasjonell/reflektert innkjøpsprosess

Perspektiv

  • Foretrekker
    • Langsiktig perspektiv på digitale investeringer
    • Kan nyte godt av vår hjelp også dersom de velger å bygge opp sine egne, digitale team

Posisjon

  • Foretrekker: Større potensiale til å knytte oss til flere som trenger hjelp
    • Innad i bedriften (flere avdelinger/typer behov)
    • Utenfor bedriften (god merkevare eller "well connected")

Økonomi

  • Foretrekker: Solid økonomi

Operasjonalisering